Handvatten voor het IPID

30 oktober 2020

Het IPID moet het voor consumenten gemakkelijker maken om verzekeringen te begrijpen en vergelijken. Maar de AFM vindt veel IPID’s nog niet goed genoeg, Als iedere verzekeraar dezelfde juiste invulling geeft aan het IPID, wordt het voor de consument makkelijker om de verschillen tussen de verzekeringen te zien. Zo mist het informatiedocument vaak belangrijke informatie over wat een verzekering wel en niet dekt en wat de verplichtingen zijn. Consumenten lopen hierdoor het risico om bij hun keuze niet goed geïnformeerd te zijn.  

Dekkingsbeperkingen vaak niet opgenomen 

Het IPID geeft niet altijd voldoende inzicht in de uitgesloten risico’s, dekkingsbeperkingen en verplichtingen tijdens de looptijd. Belangrijke factoren, zoals dekkingsbeperkingen die specifiek voor die verzekering gelden, zijn vaak niet opgenomen. Het IPID moet hier juist voldoende inzicht in geven, zodat de consument op basis hiervan een goed geïnformeerde beslissing kan nemen. Uit het onderzoek blijkt dat de consument over het algemeen wel goede informatie krijgt over welke risico’s de verzekering dekt.

Handvatten voor het IPID 

De AFM roept alle ontwikkelaars van financiële producten, zoals verzekeraars of gevolmachtigd agenten, op hun IPID’s op basis van de bevindingen kritisch tegen het licht te houden. In dat kader heeft de AFM een aantal handvatten voor het IPID opgesteld. 

Wat kunt u doen? 

Ontwikkelt u zelf producten, houdt u dan ook eens de verzekeringskaart van het betreffende product tegen het licht. Staat alle belangrijke informatie voor de klant erop? Krijgt de klant zo een goed beeld van het product en kan het goed worden vergeleken met andere, vergelijkbare, producten. Maakt u gebruik van verzekeraarskaarten van aanbieders, zorg dan dat u altijd de meest recente versie aan uw klanten verstrekt. 

Wat kan SVC voor u doen? 

SVC beschikt over ruimte kennis en ervaring met de ontwikkelprocessen en het beoordelen van de producten en bijbehorende documenten. Wilt u meer informatie over onze dienstverlening op het gebied van PARP? Neemt u dan contact met ons op.

Support
Support op afstand

Bij SVC helpen wij u graag verder met support op afstand kunnen wij met u meekijken en u beter van dienst zijn. 

 

Vragen?

Neem contact met ons op.

Wij gebruiken cookies om uw ervaring te verbeteren!