Artikel 4:24a Wft
Na een lange politieke en maatschappelijke discussie is op 1 januari 2014 artikel 4:24a Wft in werking getreden. Dit artikel behelst een zogenaamde ‘generieke zorgplicht’ bepaling. De AFM had al in 2012 aangegeven behoefte te hebben aan dergelijke bepaling, omdat ze in sommige dossiers evidente misstanden tegenkwamen en op basis van de toenmalige wetgeving over onvoldoende toezicht maatregelen beschikten om te kunnen handhaven. Vanuit de financiële dienstverlening, en ook de rechtsgeleerden, was er stevige kritiek op het wetsvoorstel. De zorgplicht van een financieel dienstverlener is stevig verankerd in het privaatrecht (artikel 7:400 BW e.v.) en hoort daarom niet thuis in het publiekrecht. Dit heeft ertoe geleid dat artikel 4:24a Wft ook uitsluitend mag worden gebruikt in geval van ‘evidente misstanden’ en nadat de financieel dienstverlener de betreffende handelswijze voortzet, na hiervoor te zijn gewaarschuwd door de AFM. Ook is afgesproken dat de werking van het artikel na verloop van tijd zou worden geëvalueerd. De eerste evaluatie heeft in 2016 plaatsgevonden (zie de brief aan de Raad van State). De conclusie van de evaluatie was kort gezegd dat de regeling goed functioneerde. De minister heeft toegezegd de volgende evaluatie voor 1 januari 2022 aan de Raad van State te zenden. |
Onderzoek AFM
Het onderzoek van de AFM lijkt erop gericht om enerzijds invulling te geven aan de evaluatie die volgend jaar moet plaatsvinden, maar is anderzijds wellicht ook voedingsbodem voor een nieuwe leidraad door de AFM. Wat ons betreft is dit laatste overbodig. De gerechtelijke uitspraken en de uitspraken van het KiFiD geven voldoende richting aan de wijze waarop de financieel dienstverlener zijn zorgplicht bij beheer dient in te vullen. Wij zijn ons ervan bewust dat op het gebied van deze zorgplicht verbetering mogelijk is, maar daar gaat een nieuwe leidraad niets aan toevoegen.
Wat kunt u doen?
Zorgplicht bij beheer is altijd een lastig item. Hoe zorg je dat de juiste klanten de juiste aandacht krijgen? Wij signaleren dat bemiddelaars met voornamelijk verzekeringen in de portefeuille actiever op het beheer acteren dan adviseurs en bemiddelaars in complexe en impactvolle producten. Dit komt wellicht doordat bij verzekeringen een doorlopende provisie wordt betaald en de dienstverlening op deze wijze ook is gefinancierd. Bij complexe en impactvolle producten is dat lastiger. De klant is vaak niet bereid om te betalen voor zorgplicht bij beheer, maar ook de adviseurs zijn vaker transactie gericht. Maak daarom duidelijke afspraken met uw klanten over de zorgplicht bij beheer bij het aangaan van de dienstverlening. Leg de afspraken vast in uw CRM en agendeer ze. Wil een klant geen zorgplicht bij beheer afnemen? Leg dit dan ook duidelijk vast in uw dossier en wijs de klanten op de mogelijke (financiële) risico’s. Als u zorgplicht bij beheer uitvoert, leg dan duidelijk de contactmomenten en de gemaakte afspraken vast. Bevestig de uitkomsten van het contactmoment schriftelijk aan uw klant.